Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci kończące przedszkole. Albowiem celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Praca z dziećmi z wszelkiego rodzaju niepełnosprawnością, ze spektrum autyzmu, zespołem Downa, czy afazją motoryczną wymaga od nauczyciela nie tylko znajomości podstawy programowej i deficytów rozwojowych, a przede wszystkim stosowania odpowiednich metod, technik i narzędzi, dzięki którym możliwe jest zaplanowanie efektywnej terapii. Programy wychowania przedszkolnego ukazują bogate treści do planowania pracy z uczniami w normie rozwojowej.
Dla mnie, jako nauczyciela placówki specjalnej brakowało tam treści dotyczących skutecznych rozwiązań do planowania zajęć rewalidacyjnych. W związku z czym, w roku szkolnym 2019/2020 drugi rok z rzędu realizowany jest autorski program wychowania przedszkolnego dla dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi pt. „Chcę być samodzielny”. Program został znowelizowany w roku szkolnym 2019/2020. Istniejący rozdział o Kontekstowo Niepoprawnych Zachowaniach został rozszerzony o metody i narzędzia do pracy nad zachowaniami trudnymi. Ze względu na często występujące trudności z funkcjonalną komunikacją u naszych wychowanków powstał rozdział dotyczący alternatywnych i wspomagających metod komunikacji. Pojawiły się również ciekawe scenariusze zajęć, które nauczyciele mogą dostosować do możliwości swoich wychowanków. Tytuł owego programu ukazuje sens mojej pracy, a treści w nim zawarte realizację tego założenia, na miarę możliwości wychowanków. Chcąc podzielić się pomysłami z innymi nauczycielami naszej placówki, program został zatwierdzony przez Dyrektora i udostępniony do realizacji. Jest również realizowany jako innowacja pedagogiczna w tym roku szkolnym. Główne cele innowacji to:
-
uzyskanie informacji czy treści zawarte w programie są skutecznie wykorzystywane do planowanie efektywnej terapii
-
uzyskanie informacji na temat działań wychowawczo-dydaktycznych oraz terapeutycznych opartych na wzmocnieniach i ich efektach
Innowacja zostanie poddana ewaluacji, a jej efekty przedstawione będą na radzie pedagogicznej.
Autor programu: Mariola Zima
Publikacja: Justyna Patyk-Chabowska