Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci kończące przedszkole.
Albowiem celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Praca z dziećmi z wszelkiego rodzaju niepełnosprawnością, ze spektrum autyzmu, zespołem Downa, czy afazją motoryczną wymaga od nauczyciela nie tylko znajomości podstawy programowej i deficytów rozwojowych, a przede wszystkim stosowania odpowiednich metod, technik i narzędzi, dzięki którym możliwe jest zaplanowanie efektywnej terapii. Programy wychowania przedszkolnego ukazują bogate treści do planowania pracy z uczniami w normie rozwojowej. Dla mnie, jako nauczyciela placówki specjalnej brakowało tam informacji dotyczących skutecznych rozwiązań na planowanie zajęć rewalidacyjnych. W związku z czym, w roku szkolnym 2018/2019 powstał program wychowania przedszkolnego dla dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi pt. „Chcę być samodzielny”. Tytuł owego programu ukazuje sens mojej pracy, a treści w nim zawarte realizację tego założenia, na miarę możliwości wychowanków. Chcąc podzielić się pomysłami z innymi nauczycielami naszej placówki, program został zatwierdzony przez Dyrektora i udostępniony do realizacji. Jest również realizowany jako innowacja pedagogiczna w tym roku szkolnym. Główne cele innowacji to:
- skuteczne wykorzystanie treści zawartych w programie wychowania przedszkolnego w planowaniu efektywnej terapii
- dokumentowanie osiągnięć uczniów bazą do wyznaczania celów pracy
Innowacja zostanie poddana ewaluacji, której celem będzie:
- uzyskanie informacji czy treści zawarte w programie ułatwiają nauczycielowi planowanie efektywnej terapii
- uzyskanie informacji na temat monitorowania/dokumentowania osiągnięć uczniów określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
opracowała: Mariola Zima
zamieściła: Anna Górczewska